Raahen Pimiöiden uuden ohjelmaosion Löylykylän innoittamana hanketoiminnan blogisti kiinnostui selvittämään saunomisen hyötyjä terveydelle. Ja kyllähän niitä myös löytyi.

Säännöllisellä saunomisella on lukuisia merkittäviä vaikutuksia terveyteen. Saunominen auttaa vähentämään stressiä ja jännitystä. Se myös vapauttaa mielihyvähormonia, mikä lievittää kipuja. Saunan lämmössä lihakset rentoutuvat ja mieli tyyntyy. Saunassa käyminen ennen rasittavaa liikuntasuoritusta ehkäisee myös lihasten kipeytymistä ja lisää niiden liikkuvuutta. Sauna myös auttaa palautumisessa rasittavan liikuntasuorituksen jälkeen.

Sauna myös auttaa uniongelmista kärsivää. Saunan lämmössä kehon lämpötila nousee, mikä lisää serotoniinin määrää. Saunan jälkeen keho viilenee ja tekee unesta syvempää.

Joidenkin tutkimusten mukaan saunan on myös todettu estävän verisuonten kalkkeutumista. Tästä on tehty joitakin kokeita, joissa kudosten lämpiämisen on todettu vaikuttavan verisuoniin positiivisesti. Saunan lämmön on todettu saavan aikaan muutoksia kolesterolin aineenvaihdunnassa.

Saunominen on myös hyväksi kroonisesta nuhasta ja astmasta kärsivälle. Kroonisesta nuhasta kärsivällä 3-5 saunomiskertaa viikossa auttaa helpottamaan oireita. Tosin tässä tapauksessa infrapunasauna on suositeltavampi vaihtoehto perinteisen sähkö- tai puusaunan sijaan. Saunominen voi myös nostaa kemikaaliyliherkkyydestä kärsivien oirekynnystä ja siten helpottaa oloa.

Saunassa käyminen vähentää myös kudosten insuliiniresistenssiä. Vaikutuksesta on hyötyä kakkostyypin diabeteksen ehkäisyssä. Saunan osuutta diabeteksen ehkäisyssä ei ole kuitenkaan pystytty tutkimusten avulla varmistamaan.

kuvia-suomesta-joona-kotilainen-74-1
Saunan lämmössä keho ja mieli lepäävät.

Saunominen laihduttaa

Jo kahden viikottaisen saunomiskerran on todettu vähentävän dementian riskiä viidenneksellä. Säännöllisellä saunomisella dementian riskin on todettu pienenevän jopa 60 prosenttia verrattuna esimerkiksi yhteen saunomiskertaan viikossa. Runsas saunominen voi myös vähentää Alzheimerin taudin ja muiden muistisairauksien riskiä.

Saunominen auttaa myös laihduttamisessa. 20 minuuttia saunassa voi kuluttaa jopa 500 kaloria. Vaikutus on yhtä tehokas kuin esimerkiksi liikunnalla. Saunan kuumuudessa aineenvaihdunta kiihtyy samalla tavalla kuin säännöllisessä rasituksessa. Saunassa hikoilu poistaa kuona-aineita kehosta ja tuo virkistyneen olotilan. Saunominen parantaa kuumuuden sietokykyä ja auttaa pysymään energisenä.

Yksi juhannussaunan perinteistä on koivunlehvistä tehdyn vihdan teko. Koivunlehvillä lätkiminen on rinnastettavissa kevyeen hierontaan. Vihtominen irrottaa kuolleita ihosoluja ja likaa sekä vilkastuttaa pintaverenkiertoa. Koivunlehdistä erittyvä saippuankaltainen aine puhdistaa ihoa.

sauna-only-3435549_1920
Vihtominen on yksi juhannussaunan perinteistä.

Immuunijärjestelmä vahvistuu saunomisella

Saunassa käyminen myös vahvistaa immuunijärjestelmää. Saunominen lisää valkosolujen tuotantoa ja tällä on iso apu erilaisten tulehdusten ja sairauksien torjumisessa. Säännöllisesti saunovat pysyvät terveempinä ja heillä on parempi vastustuskyky, koska heillä on enemmän valkosoluja veressä.

Sauna parantaa sydämen toimintakykyä, minkä ansiosta saunominen sopii sydämen vajaatoiminnasta kärsiville. On kuitenkin suositeltavaa keskustella asiasta lääkärin kanssa ennen saunaan menoa. Saunominen 2-3 kertaa viikossa myös pienentää sydän- ja verisuonitautien riskiä yli 20 prosentilla. Säännöllisellä saunomisella riski pienenee jopa 65 prosenttia.

Saunominen auttaa myös ihotaudeista, kuten psoriasiksesta kärsiviä. Sauna pehmentää ihoa ja lievittää oireita. Saunominen ei myöskään kuivata ihoa, vaan se parantaa ihon läpäisyestettä. Tämän vuoksi saunojan iho ei kuivu niin helposti, kuin sellaisen joka välttää saunomista.

Saunan vaikutusta voi verrata reippaaseen kävelyyn. Se laajentaa verisuonia, lisää niiden joustavuutta ja pienentää veren virtausvastusta. Sauna myös nostaa sydämen sykettä.

sauna-3322351_960_720
20 minuutin saunominen vastaa teholtaan puolen tunnin kävelylenkkiä

Saunominen tuo myös onnellisuutta. Suomi on YK:n onnellisuusraportin mukaan yksi maailman onnellisimmista maista yhdessä Norjan ja  Tanskan kanssa. Näitä kolmea maata yhdistää juuri saunomisen perinne. Saunominen voi myös olla sosiaalinen tapahtuma, tosin ihan kaikki eivät halua porukassa saunoa.

Löylykylä Raahen Pimiöillä 30.-31.8.2019.

Lähteet:

IS: Saunomisen 8 mahtavaa terveyshyötyä

Sauna.fi: Saunan terveysvaikutukset

Etlehti: 14 terveysfaktaa saunomisesta

Terveyskirjasto: sauna ja terveys

Tylohelo: 8 saunomisen terveysvaikutusta

Sawo: Saunan terveysvaikutukset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: